Letní prázdninová škola 2021
|
|
|
5.7 |
Astrálie
|
…domorodci nemaj tanky, zato házej bumerangy. Austrálie, která je domovem i mnoha zvířat. Koaly, které žijí na stromech a živí se jeho listím, a svá mláďata nosí na zádech. Ve vodě žijí želvy a mnoho ryb. Nemůžeme zapomenout na klokany, ovce a králíky, které sem přivezli první osadníci. Symbolem Austrálie je Opera v Sydney, která vypadá jako loď na moři. Nebo velký bariérový útes, který je největším korálovým útesem na světě. Děti si vyrobí bumerang a tašku, hudební nástroje Didgeridoo, vyzkouší si zazpívat improvizovanou australskou lidovou píseň, ve které se hodně tleská, hraje na bubínky a vydávají se nejrůznější skřeky.
|
12.7 |
Asie
|
Asijský kontinent je spojený s Afrikou a Evropou, od níž jej dělí pohoří s názvem Ural. Nejvyšším pohořím jsou však Himálaje, a to nejen v Asii, ale na celém světě. Nejvyšší horou světa je Mount Everest. Nachází se zde také největší a nejhlubší jezera na světě (Kaspické moře a Bajkal). V rámci týdne po Asii se v vydáme do Indie za klidnou a harmonizující jógou, ochutnáme nejrůznější koření, Číny, Japonska a Nepálu. Ve výtvarné výchově se děti můžou těšit na tvoření obrázků z rýže, psaní a kreslení perem kaligrafických obrázků. Vyzkoušíme si asijské bojové sporty a jejich filozofii. Půjdeme v rámci poznávání nejvyšších hor světa na horolezeckou túru, a naučíme se skládat origami zvířátka.
|
19.7 |
Africa
|
Afrika je druhý největší světadíl. Tvoří ho 53 nezávislých zemí, malých i velkých. Mezi jinými i Egypt nebo Tunis. V Africe je také ze všech kontinentů nejtepleji. Rovník ji dělí na dvě části. Nil je jednou z nejdelších řek na světě. Protéká velkou částí Afriky. I v Africe je možné najít sníh, leží ale jen na vrcholcích těch nejvyšších hor – Kilimandžára nebo v pohoří Atlas. V průběhu poznávání Afriky se děti naučí africký rituální tanec s bubny. Budeme si hrát na šamany, budeme hrát na bubny a rozvíjet tak smysl pro rytmus. Navštíví nás kamarád z Konga, který nás naučí písničky a bude si s námi povídat o Africe. Děti si postaví svoji chýši v parku neo v lese, vyrobí si obrázky s africkými tématy a vytvoří si domorodého kamaráda v životní velikosti. Poznají se africkými zvířaty, které nakonec navštíví v ZOO.
|
26.7. |
Evropa
|
My jsme Češi Evropu si děti vytvoří na mapě, aby poznaly státy, se kterými sousedí Česká republika. V tomto týdnu se zaměříme na poznávání České republiky. Děti seznámíme s českými tradicemi, městy (Praha a Brno) a přírodou. Vyrobí si národní vlajku, naučí se hymnu. Hodně času strávíme v českém lese, na malinách, jahodách a houbách. Děti navštíví i nejrůznější památky města Brna.
|
2.8. |
Amerika |
Pojďte děti, budeme si hrát na indiány. A co takoví indiáni dělají? No přeci všechno jako my. Indiáni mají také děti, které si hrají se vším, co mají ve své blízkosti. Nevěříte? Ale věřte. Třeba si hrají s peříčky. A jak? Mají ve svém okolí několik rozmanitých druhů malých i velkých ptáků, kteří ztrácejí peří. Indiánské děti je sesbírají a využívají je k různým hrám. Indiánské výrobky:
Děti navštíví Severní a Jižní Ameriku. Celý týden bude zaměřen na indiánské dovednosti a ctnosti. Vytvoří si indiánské oblečení, čelenky a náhrdelníky, vyrobí si totem a zatancují indiánské tance.
|
9.8 |
Voda
|
Království vody a ohně Cílem je seznámit děti s koloběhem vody v přírodě, života u vody i ve vodě, děti poznávají prostředí řeky a jejího okolí, seznamují se s ochranou přírody, uvědomují si, že voda je užitečná, důležitá pro život, ale že může být i nebezpečná. S kapičkou Karličkou navštíví i mořský svět. Parníkem se děti vydají na velkou plavbu po přehradě. Jak vypadá voda? Která lahev se potopí – s vodou, či bez vody? Sběr vody z různých zdrojů – rybník, řeka, kaluž, vodovod, vypařování vody z talířku. Zmuchlaný papírový kapesník ve skleničce vody ponoříme do nádoby s vodou – proč zůstal suchý? Na všechny tyto otázky děti najdou odpověď. Co způsobuje a jak vzniká oheň. Je dobré ho mít jako sluhu a né pána. Děti budou v průběhu týdne tvořit na téma voda( lodě, želví krunýř, ryby nebo akvária.)
|
16.8 |
Vzduch
|
Království vzduchu Cílem je seznámit děti se základními vlastnostmi vzduchu, s jeho využitím, významem, s tím, že bez vzduchu není život, uvědomit si, co může ovzduší znečišťovat, co takové znečištění znamená pro člověka i pro přírodu a jak můžeme pomoci udržovat zdravé životní prostředí. Děti zažijí zábavné a poučné pokusy a hry, týkající se vzduchu. Co se děje se vzduchem, když se zahřeje? Proč nejde nafouknout balónek v lahvi? Co se stane se svíčkou pod sklenicí? Na to všechno děti přijdou sami při pokusech. Kde všude vzduch najdeme (všude kolem nás, v každém koutku, v těle, rostlinách, ve vodě)
|
23.8. |
Vítr |
Království větru Hlavním cílem je přimět děti k uvědomění si změn, ke kterým v přírodě dochází a jejich vnímání. Děti se seznámí s dopravními prostředky (letadla, vzducholodě, rakety, balóny ) a živočichy, kteří létají ve vzduchu motýli, hmyz, ptáci. Vyrobí si větrníky a větrný mlýn i letadlo. Co je to vítr, jak vzniká ? Děti se seznámí se s pojmy vichřice, uragán, hurikán, kyslík, ozón. Co přináší vítr – vzduchem se šíří prach, pyl, semínka - povídání o znečištění ovzduší, o tom, co všechno může způsobit a o tom, jak člověk může pomáhat a přispět ke zlepšení životního prostředí. Využití větru – větrné elektrárny, mlýny - pomocí dramatizace děti vyjádří vánek, vítr, vichřici, větrnou bouři. Hry s bublifukem, peříčky, balónky, závody ve foukání do pingpongového. míčku brčkem, foukání do vyrobeného větrníku, hra s fénem – udržet balónek ve vzduchu.
|